rabbinsofrasi  
 
  Soru: 21- Katolikler ve Protestanlar Arasındaki Farklar Nelerdir? 18.05.2024 22:00 (UTC)
   
 

Katolikler ile Protestanlar Arasındaki Temel Farklar Nelerdir?

Katolik Kilisesinde tek bir hiyerarşi ve otorite bulunmaktadır. Tek bir merkezdir. Protestanlar kendi içlerinde binlerce farklı gruba ve alt mezheplere ayrılmışlardır. Protestanlar arasında düşüncelerde yorumlarda birlik yoktur. Örneğin bir Protestan Kilisesi Araf vardır derken diğeri yoktur diyebilir. Bir tanesi Hristiyan olmayanlar cehenneme gidecek derken diğer Protestan kilise tam tersini söyleyebilir. Protestan Kiliselerde bir otorite ve fikir birliği yoktur.

Katolik Kilisesinde kilisede bina içinde ikona adı verilen resimler ve heykeller bulunmaktadır. Protestan Kilisesinde ise böyle şeyler yoktur. Hatta bazı Protestan Kiliseleri üzerinde İsa Mesih bulunan haç figürüne dahi karşıdırlar haça put olarak bakan Protestanlar vardır.

Katolik Kilisesinde haç işareti yapmak vardır. Protestanlarda haç çıkarma denen haç işareti yoktur. Birçok Hristiyan uygulamasına putperestlik dedikleri gibi genel olarak haç çıkarmaya da bir nevi putperestlik olarak bakarlar.

Katolik Kilisesi öğretilerine göre Hristiyan olmayanlarda Cennete gidebilir. Protestanların büyük çoğunun öğretisine göre ise yalnızca Hristiyanlar cennete gidecektir. Protestanların en büyük yanılgılarından bir tanesi bir Hristiyan asla kurtuluşu kaybedemez yanılgısıdır. Onlara göre kişi Hristiyan olduktan sonra kurtulabilir ve asla cehenneme gitmez öğretisi hakimdir. Katolik Kilisesi ise bir Hristiyan’ın dahi kurtuluşu kaybedebileceğini öğretir.

Protestan Kilisesine göre vaftiz ve efkaristiya ayini sembolik bir öğretidir. Hâlbuki tam tersi vaftiz ve efkaristiya bir sembol değil sakramenttir gerçek anlamdadır. Katolik Kilisesinde vaftizin kurtuluş için gerekli olduğu öğretilir. Ekmek ve şarap Mesih’in gerçek bendeni ve kanıdır. Protestanların öğrettiği gibi sembolik bir tören değildir.

Protestanlar kurtuluş için sadece iman etmeyi öğretirler. Hâlbuki kurtuluş için iman ve eylem ikisi de gereklidir.

Katolik Kilisesi İlmihali iman, vaftiz, efkaristiya hakkında şunları demektedir.

176 İman, insanın bütünüyle açınlanan Tanrı’ya kişisel olarak katılımıdır. İman Tanrı’nın sözleri ve davranışıyla Kendisi hak­kında yapmış olduğu Vahyi gerek akli gerek iradi olarak be­nimsemektir.

177 "İnanmak"ın şu halde çift kaynakçası vardır: Kişiye ve ger­çeğe; gerçeği doğrulayan kişiye güven.

178 Tanrı; Baba, Oğul ve Kutsal Ruh’tan başka birine inanma­mamız gerekir.

179 İman Tanrı’nın doğaüstü bir armağanıdır. İnanmak için insanın Kutsal Ruh’un içten yardımlarına ihtiyacı vardır.

180 "inanmak" insan kişiliğinin onuruna yakışır bilinçli ve öz­gürce yapılmış bir insani eylemdir.

181 "İnanmak’ bir kilise eylemidir. Kilise’nin imanı bizim ima­nımızdan önce gelir, imanımızı taşır ve besler. Kilise tüm inan­lıların anasıdır. "Anası Kilise olmayanın Babası Tanrı olamaz."(Cyprianus, unit. eccl)

182 "Yazılı ya da aktarılan Tanrı sözünün içerdiği her şeye i­nanırız, Kilise bunlara Tanrısal vahiy olarak inanmamızı öne­rır. "’  (APF 20)

183 İman esenlik için gereklidir. Rab İsa’nın kendisi "İman e­dip vaftiz olan kurtulacak, iman etmeyen ise hüküm giyecektir" (Mk 16, 16) dedi.

184 "İman öbür dünyadaki mutluluğu tatma umududur." (Aziz. Aquinolu Thomas, comp. 1, 2)

265 Baba, Oğul ve Kutsal Ruh adına Vaftiz olarak bu dünyada imanın karanlıkları içinde, ölümden sonra da ebedi nurda Çokmutlu Üçlü-Birlik’in yaşamını paylaşmaya davet edilmiş olduk. (Bkz. APF 9)

683 "Kutsal Ruh’un aracılığı olmadan hiç kimse ‘İsa Rab’dir’ diyemez" (1 Kor 12, 3). "Tanrı, öz Oğlunun ‘Abba! Baba!’ diye seslenen Ruhunu yüreklerimize gönderdi" (Gal 4, 6). Bu inanç bilgisi ancak Kutsal Ruh’ta mümkündür. Mesih’le ilişki kurmak için önce Kutsal Ruh tarafından dokunulmuş olmak gerekir. Bizi karşılamaya gelen ve bizdeki imanı uyandıran Odur. İlk inanç sırrı olan Vaftizimizle Baba’daki Yaşam kaynağı bize Oğul’da sunuldu, kişisel ve candan bir şekilde Kutsal Ruh aracılığıyla bize Kilise’de iletildi:

Vaftiz, Baba Tanrı’da Oğlu aracılığıyla Kutsal Ruh’ta yeniden doğuşu sağlayan lütfu verir. Çünkü Tanrı’nın Ruhunu taşıyanlar Kelâm’a, yani Oğul’a doğru yönelirler; ama Oğul onları Baba’ya takdim eder, Baba da onlara bozulmazlık verir. Şu halde, Kutsal Ruh olmadan Tanrı’nın Oğlunu görmek mümkün değildir, Oğul olmadan da, hiç kimse Baba’ya yaklaşamaz, çünkü Baba’yı tanımak Oğul’dur, Tanrı’nın Oğlunu tanımak da Kutsal Ruh aracılığıyla olur. (A. Ireneus, de. 7)

Hristiyan Dininin Özü isimli kitapçıkta şöyle denir.

Yalnızca iman bizi kurtarır mı?

İyi eylemler olmaksızın yalnızca iman bizi kurtarmaz; ümit ve sevgiye de sahip olmamız gerekir.

Yine aynı eser şöyle devam eder.

Efkaristiya gizemi nedir?

Efkaristiya, şarap ve ekmek görüntüsü altında Mesih İsa’nın gerçek vücudu, kanı, ruhu ve tanrılığıdır.

Protestanlara göre sakramentler 2 tanedir.Oysaki sakramentler 7 tanedir.Kendileri genellikle Katolik Kilisesinin İncile dayanmadığını sadece Protestanların Kutsal Ruh tarafından yönlendirildiğini söylerler ancak ne hikmetse sadece kendilerini yönettiklerini ileri sürdükleri Kutsal Ruh binlerce alt gruba ve mezhebe ayrılmalarına engel olamamış.Protestanların kendi aralarında bile binlerce farklı alt mezhebe ayrılmaları Kutsal Ruh tarafından yönetilmediklerinin bir kanıtıdır.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bugün 6 ziyaretçi (10 klik) kişi burdaydı!
rabbinsofrasi.tr.gg Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol